נאיה יוגה,יוגה חיפה.



יסודות תרגול היוגה

מתוך הספר לב היוגה (The Heart of Yoga)
ט. ק. וו. דסיקשר
תרגמו לעברית: עופר בן-גד ואפרת בת-אל
אסטרולוג הוצאה לאור 2010


כדי להסביר את היוגה אתייחס לרעיונות המופיעים ביוגה סוטרה של פטנג'לי, שהוא המדריך לתרגול היוגה המועדף עליי יותר מכל טקסט אחר העוסק ביוגה. במובן מסוים היוגה סוטרה היא אוניברסלית יותר מכל טקסט אחר מכיוון שהיא מתמקדת בתודעה – מה הן איכויותיה וכיצד אנו יכולים להשפיע עליה. כפי שמוגדר ביוגה סוטרה, היוגה היא היכולת לכוון את התודעה ללא כל הפרעה ובאופן רצוף. איש לא יוכל להכחיש שתהליך כזה יכול לעזור לכל בני האדם לחיות חיים ממוקדים ויצרניים יותר. כתבי יוגה אחרים מדברים על האל, על התודעה ועל מושגים אחרים שאינם בהכרח מקובלים או עולים בקנה אחד עם חלק מהפילוסופיות או הדתות. אם אני רואה את היוגה כדרך הנגישה לכל אדם, טבעי בעיניי שהדברים שאציג יהיו מבוססים על היוגה סוטרה בדיוק מפני שהשאלות בנוגע לאיכויות התודעה הן אוניברסליות. פעמים רבות, השימוש במונחים של אל או ישות עליונה מפריע לאנשים, בין אם הם מקבלים רעיון זה או דוחים אותו. מבחינה זו, היוגה סוטרה של פטנג'לי היא טקסט שפתוח באופן יוצא דופן בפני כולם, ופתיחות זו היא חלק ממה שהופך אותו לכל כך מעמיק. רעיון האל לא נדחה וגם לא נכפה על איש. מסיבה זו, לדעתי, הופכת היוגה סוטרה את היוגה לנהירה יותר מכל טקסט אחר.

 

תפישה ופעולה

אחד הרעיונות החשובים ביוגה סוטרה של פטנג'לי נוגע לדרך שבה אנו תופשים את הדברים, והוא מסביר מדוע אנו תמיד נקלעים לקשיים בחיינו. אם אנחנו יודעים ליצור בעיות כאלה, נוכל גם ללמוד כיצד להשתחרר מהן.

כיצד פועלת התפישה שלנו? פעמים רבות אנו משוכנעים שהבנו סיטואציה מסוימת בצורה "נכונה", ואז אנו פועלים לפי תפישה זו. עם זאת, בפועל מתברר שהשלינו את עצמנו, ולכן הפעולות שעשינו עלולות לגרום צרות לנו או לאחרים. בעייתי באותה מידה הוא המצב שבו אנו מפקפקים בהבנה שלנו כשהיא בעצם נכונה, ולכן איננו נוקטים שום פעולה על אף שהפעולה שלנו עשויה להועיל במקרה זה.

היוגה סוטרה משתמשת במושג אווידיה כדי לתאר את שני הקצוות האלה של טווח החוויה. הפירוש המילולי של אווידיה הוא "הבנה מוטעית", והיא מתארת תפישה שגויה או חוסר הבנה. אווידיה גורמת לבלבול בין הגס לעדין. ההפך מאווידיה היא וידיה - "הבנה נכונה"1.

מהי אפוא אותה אווידיה הטבועה בנו בצורה כל כך עמוקה? ניתן לראות באווידיה תוצאה מצטברת של הפעולות הרבות שלנו שאינן מודעות, אותן פעולות ודרכי תפישה שאנו מיישמים באופן מכני לאורך שנים. כתוצאה מתגובות לא מודעות אלה, התודעה הולכת ונעשית תלויה יותר בהרגלים שלנו, עד שאנחנו מקבלים את הפעולות של אתמול כנורמות של היום. הרגל כזה בפעולות ובתפישה שלנו נקרא סמסקרה. הרגלים כאלה מכסים על התודעה באווידיה וכמו מערפלים את המודעות הצלולה.

אם איננו מבינים סיטואציה מסוימת באופן ברור, על פי רוב לא נפעל באופן נחרץ; אך אם הבנתנו בהירה, אנו נפעל והפעולה שלנו תצליח. פעולה כזו נובעת מרמה עמוקה של תפישה. לעומת זאת, אווידיה מתאפיינת בתפישה שטחית. אני חושב שאני רואה משהו בצורה נכונה, לכן אני נוקט פעולה כלשהי ומאוחר יותר יהיה עליי להודות שטעיתי ושפעולותיי לא נמצאו מועילות. כך שיש לנו שתי רמות של תפיסה: אחת נמצאת עמוק בתוכנו והיא נקייה משכבת האווידיה, והאחרת שטחית ומכוסה באווידיה. ממש כפי שהעין שלנו צריכה להיות נקייה וצלולה, ולא מוכתמת, כדי שנראה צבעים באופן מדויק, כך התפישה שלנו צריכה להיות כמו מראה נקייה לחלוטין. מטרת היוגה היא להפחית את שכבת האווידיה כדי שנפעל בצורה נכונה.


ענפי האווידיה

רק לעתים רחוקות יש לנו תחושה מיידית וישירה שהתפישה שלנו היא שגויה או מעורפלת. רק לעתים רחוקות אווידיה נתפשת כאווידיה עצמה. ובאמת, אחד המאפיינים של האווידיה הוא הישארותה חבויה מאיתנו. קל יותר לזהות את מאפייני הענפים של האווידיה. אם אנו מבחינים בקיומם של מאפיינים אלה בתוכנו, אנו יכולים לזהות את נוכחותה של האווידיה.

הענף הראשון של אווידיה הוא מה שאנו נוהגים לכנות "אגו". הוא דוחף אותנו למחשבות כמו "אני חייב להיות טוב יותר מאחרים", "אני הטוב ביותר", "אני יודע שאני צודק". ביוגה סוטרה ענף זה נקרא אסמיטה.

הענף השני של האווידיה מתבטא בהצבת דרישות. ענף זה נקרא ראגה. אנו רוצים משהו היום מכיוון שהוא היה נעים לנו אתמול, לא מפני שאנו ממש צריכים אותו היום. אתמול הייתה לי כוס מיץ פירות שטעמה היה נפלא ושנתנה לי את האנרגיה לה הייתי זקוק. היום משהו בי אומר: "אני רוצה כוס נוספת של המיץ המתוק הזה", אף על פי שאני לא באמת זקוק לה היום והיא עשויה אפילו להיות לא טובה בשבילי. אנו רוצים דברים שאין לנו. מה שיש לנו איננו מספיק ואנו רוצים ממנו עוד. אנו רוצים לשמור את מה שהתבקשנו לתת. זוהי ראגה.

דוושה, הענף השלישי של אווידיה, היא במובן מסוים ההפך מראגה. דוושה מתבטאת בדחייה של דברים. הייתה לנו חוויה קשה ואנחנו חוששים לחוות אותה שוב, לכן אנו דוחים את האנשים, את המחשבות ואת הסביבה הקשורים לאותה חוויה, בהנחה שהם שוב יובילו אותנו לכאב. דוושה גם גורמת לנו לדחות דברים שאנחנו לא מכירים, אף על פי שאין לנו ניסיון קודם איתם, שלילי או חיובי. צורות כאלה של דחייה הן ביטויים של דוושה.

הענף האחרון הוא אבהיניוושה, פחד. ייתכן שזהו ההיבט הנסתר ביותר של האווידיה, וביטויו נמצא ברמות רבות של חיי היומיום שלנו. אנו חשים לא בטוחים. יש לנו ספקות לגבי המקום שלנו בחיים. אנו פוחדים שאנשים ישפטו אותנו לשלילה. אנו מרגישים חסרי ביטחון כאשר מהלך חיינו משתבש. אנחנו לא רוצים להזדקן. כל ההרגשות הללו הן ביטויים של אבהיניוושה, הענף הרביעי של אווידיה.

ארבעת ענפים אלה של אווידיה, ביחד או לחוד, מערפלים את תפישתנו. באמצעותם האווידיה פועלת באופן קבוע בתת־מודע שלנו, וכתוצאה מפעילות זו אנו חשים בסופו של דבר חוסר שביעות רצון. לדוגמה, כשמתרגלים אסאנות במסגרת שיעור, יש לנו נטייה להשוות את עצמנו לאחרים. אנו מבחינים שמישהו גמיש יותר מאיתנו, והשוואה זו יוצרת חוסר שביעות רצון. עם זאת, תרגול האסאנות אינו תחרות ספורט. רק מפני שאדם אחד יכול להתכופף קדימה יותר מהאחר, אין פירושו שהוא יותר מתקדם בתרגול היוגה שלו. השוואות כאלה מובילות לאי שביעות רצון הנובעת מתחושת נחיתות, או לשביעות רצון המבוססת על תחושת עליונות. פעמים רבות אי שביעות רצון כזו רובצת עלינו במלוא כובדה, עד שהיא רודפת אותנו כל הזמן ולא נותנת לנו מנוח.

אתן לכם דוגמה נוספת לנוכחותה של אווידיה. נניח שבמהלך דיון על היוגה סוטרה אני עושה טעות כלשהי. באופן רגיל אני מודה בטעותי ומתנצל. אך הפעם, כאשר בן שיחי אומר שדעותיי על הטקסט הגדול הזה אינן נכונות, אני חש כאב עמוק בתוך תוכי. אני מרגיש חולה. ייתכן שתחת השפעת האסמיטה (אגו) אנסה להוכיח שבן שיחי טועה ואני צודק. אפשר גם שהאבהיניוושה (פחד) תגרום לי לסגת מהסיטואציה לגמרי. בכל מקרה אדחה את הדבר שמהווה אתגר בשבילי במקום לקבל את הביקורת וללמוד מהמצב.

כל עוד ענפי האווידיה מתפשטים ישנו סיכוי גדול שנעשה מהלכים שגויים, מכיוון שאיננו שוקלים דברים במלוא תשומת הלב אלא מגיעים לשיפוטים נחרצים. כאשר אנו תופשים כי בעיות אלה התעוררו איכשהו, אנו יכולים להניח שאווידיה הייתה האמצעי להתהוותן. היוגה מפחיתה את השפעות האווידיה באופן כזה שהבנה נכונה תוכל להתקיים.

קל לנו יותר להבחין באווידיה בהיעדרה מאשר בנוכחותה. כאשר אנו רואים משהו בצורה נכונה מתקיימת בתוכנו שלווה עמוקה – אנו לא חשים כל מתח, אי שקט או חרדה. לדוגמה, כאשר אני מודע לכך שאני מדבר לאט אני מרגיש שיש מעיין ממנו נובע הרוגע, וחש בתוכי את ההבנה הבהירה – את הווידיה. אך אם אינני בטוח לגבי מה שאני אומר, אני נוטה לדבר מהר מדי, אני משתמש במילים מיותרות והמשפטים שלי עשויים להיות קטועים. כך שכאשר ההבנה שלנו בהירה, אנו חשים שלווה ורוגע עמוק בתוכנו.

 



  שדרות הנשיא 125, חיפה 04-8101921 yuval@nayayoga.co.il Share/Bookmark
אתר זה נבנה ע"י mweb