נאיה יוגה,יוגה חיפה.
דף הבית >> יאמה וניאמה: התנהגות כלפי עצמנו וכלפי אחרים
 
יאמה וניאמה: התנהגות כלפי עצמנו וכלפי אחרים
מתוך הספר לב היוגה (The Heart of Yoga)
ט. ק. וו. דסיקשר
תרגמו לעברית: עופר בן-גד ואפרת בת-אל
אסטרולוג הוצאה לאור 201
0

מה מציעה היוגה בנוגע לאינטראקציות שלנו עם אחרים – התנהגותנו כלפי הסובבים אותנו – ובנוגע לגישתנו כלפי עצמנו?
הגישה שלנו כלפי החוץ – אנשים ודברים החיצוניים לנו – נקראת ביוגה יאמה, והיחס שלנו כלפי הפנים, אל עצמנו, נקרא ניאמה.
יאמה וניאמה עוסקות בגישה החברתית ובסגנון החיים שלנו, כיצד אנו מתקשרים עם אנשים אחרים ועם הסביבה, וכיצד אנחנו מתמודדים עם בעיותינו. כל אלה הם חלק מהיוגה, אך לא ניתן לתרגל אותם. אבל אנחנו יכולים לתרגל אסאנות ופראניאמה שהופכים אותנו למודעים יותר למקום שבו אנחנו נמצאים ולאופן בו אנו מסתכלים על הדברים. הכרה בטעויות שלנו היא הסימן הראשון לבהירות. בהדרגה אנחנו מנסים אז להביא לשינויים כלשהם ביחס שלנו אל הטבע או בתוך הקשר שלנו עם אחר. אף אחד איננו יכול להשתנות ביום, אך תרגולי יוגה עוזרים לנו לשנות את הגישה, את היאמה והניאמה. ההפך איננו נכון.
אספר לכם סיפור על אדם ששמו דניאל ועל אישתו מרי. בעבודה דניאל תמיד היה חביב כלפי כולם, אך בבית הוא היה מתעצבן מהר מאוד לעתים קרובות. מרי מעולם לא יכלה לדעת מתי הוא יתפרץ. אף אחד מחבריו ועמיתיו של דניאל לא האמין לה כשסיפרה להם על התנהגותו בבית, ודניאל לא הודה במזגו החם. הוא סבל מכאבי גב ובעצת חבר לעבודה התחיל ללכת לשיעורי יוגה באופן סדיר. בהדרגה כאבי הגב שלו נעלמו. בסוף התרגול המורה שלו נהג לומר: "כשאתם שוכבים על הגב בהרפיה, הרגישו את גופכם, הרגישו את נשימתכם והיו מודעים לרגשותיכם". יום אחד היה לו הבזק של הבנה שמזגו הסוער מתגבש בדרכו בחזרה הביתה מהעבודה. הוא הבין שהוא עושה לאישתו את מה שהוא לא יכול היה לעשות לבוס שלו או לכפופים לו. הוא חזר הביתה באותו יום ואמר לאישתו: "צדקת. אני באמת חם מזג. אך היי סבלנית כלפיי. אני עובד על זה". הכרה זו שימחה מאוד את מרי.
יאמה וניאמה הם שני האיברים הראשונים מתוך שמונת האיברים של גוף היוגה1. לשתי המילים יש משמעויות רבות. יאמה יכולה להתפרש כ"משמעת" או כ"רסן"; אני מעדיף להתייחס ליאמה כאל "גישה" או "התנהגות". ודאי שגישה מסוימת יכולה להתבטא כמשמעת, שבהמשך משפיעה על התנהגותנו. ביוגה סוטרה לפטנג'לי מוזכרות חמש יאמות שונות, כלומר חמישה דפוסי התנהגות או מערכות יחסים בין הפרט לעולם החיצוני.2


יאמה

אהימסה
הראשון מבין דפוסי ההתנהגות הללו נקרא אהימסה. פירוש המילה הימסה הוא "אי צדק" או "אכזריות", אבל אהימסה אינה רק היעדר הימסה המשתמע מהתחילית אָ, אלא יותר מזה. אהימסה היא יותר מאי אלימות. הכוונה היא לאדיבות, חביבות והתחשבות באנשים ובדברים אחרים. אנחנו חייבים להפעיל שיקול דעת בכל מה שקשור לאהימסה. אין הכוונה שאסור לנו לאכול בשר או דגים או שאנחנו איננו צריכים להגן על עצמנו, אלא פשוט שאנחנו תמיד צריכים להתנהג כלפי אחרים מתוך התחשבות ותשומת לב. אהימסה פירושה גם לנהוג בחביבות כלפי עצמנו. במצב שבו יש רק בשר לאכול – האם כצמחונים נעדיף לגווע ברעב מאשר לאכול את מה שיש? אם עדיין יש לנו מה לעשות בחיים, כמו אחריות משפחתית, עלינו להימנע מלעשות משהו שעלול לפגוע בנו או למנוע מאיתנו למלא את חובותינו. התשובה לשאלה זו היא ברורה; דבקות עיקשת בעקרונות שלנו תעיד על חוסר התחשבות ועל יוהרה. כך שאהימסה נוגעת לחובות ולאחריות שלנו גם כן. משמעות הדבר היא אפילו שאם חיינו נמצאים בסכנה, נהיה חייבים להילחם.
בכל מצב אנחנו צריכים לאמץ גישה מתחשבת. זו המשמעות של אהימסה.

סאטיה
היאמה הבאה שמזכיר פטנג'לי היא סאטיה, כנות. סאטיה פירושה "לדבר אמת", אך לא תמיד רצוי לדבר אמת בכל מחיר, מאחר שהיא יכולה להזיק למישהו שלא לצורך. עלינו לשקול את הדברים שאנחנו אומרים, איך לומר אותם וכיצד הם ישפיעו על אחרים. אם לאמירת אמת יש השלכות שליליות על אדם אחר, מוטב לא לומר כלום. לעולם לא צריכה להיות התלבטות בין סאטיה לבין מאמצינו לנהוג על פי אהימסה. במהאבהארטה, האפוס ההודי הגדול, כתוב: "דבר אמת שהיא נעימה. אל תדבר אמת שאינה נעימה. אל תשקר, אפילו אם השקרים נעימים לאוזן. זהו החוק הנצחי, הדהרמה".

אַסֵטיָה
אסטיה היא היאמה השלישית. סֶטיה פירושו "לגנוב"; אסטיה פירושה ההפך – לא לקחת דבר שאינו שייך לנו. פירושה גם שלא ננצל לרעה מצב שבו מישהו מפקיד בידינו משהו או בוטח בנו.

ברהמצ'ריה
היאמה הבאה היא ברהמצ'ריה. מילה זו מורכבת מהשורש צ'ר שפירושו "לנוע", והמילה ברהמה שפירושה "אמת" במונחים של אמת מהותית אחת. אנחנו יכולים לראות את הברהמצ'ריה כתנועה לכיוון המהותי. ברוב הפעמים משתמשים בה במובן של פרישות, במיוחד בכל הקשור לפעילות מינית. ליתר דיוק, ברהמצ'ריה מציעה שניצור מערכות יחסים שמקדמות את ההבנה שלנו את האמת הגבוהה. אם הנאות חושיות הן חלק ממערכות היחסים שלנו, עלינו לדאוג לכך שנמשיך בכיוון שלנו ולא נלך לאיבוד. בדרך של חיפוש רציני וקבוע אחרי האמת ישנן דרכים מיוחדות לשליטה על החושים התפישתיים ועל התאווה המינית, אבל שליטה זו אינה זהה לפרישות מוחלטת.
הודו נותנת את הכבוד הגדול ביותר לחיי משפחה. לפי המסורת ההודית, לכל דבר בחיים יש זמן ומקום, ואנחנו מחלקים את מחזור החיים לארבעה שלבים: הראשון הוא השלב של ילד שגדל; השני הוא שלב של תלמיד החותר להבנה גדולה יותר ולחיפוש אחר האמת; השלישי מתרכז סביב בניית משפחה; הרביעי הוא השלב שבו הפרט – לאחר שמילא את חובותיו המשפחתיות – יכול להקדיש את עצמו כדי להשתחרר משעבוד ולמצוא את האמת המוחלטת.
בשלב הרביעי הזה של החיים, כל אחד יכול להפוך לסניאסין, נזיר או נזירה. אבל הסניאסין חייב לבקש אוכל מאנשים שעדיין מנהלים חיי משפחה. האופנישדות מציעות לתלמיד להתחתן ולהקים משפחה מיד לאחר שהוא מסיים את לימודיו. מכאן שברהמצ'ריה לא בהכרח רומזת על רווקות, אלא שמשמעותה היא התנהגות אחראית ביחס למטרה שלנו, שהיא חתירה לאמת.

אפריגרהה
היאמה האחרונה היא אפריגרהה, מילה שפירושה הוא משהו כמו "בלי ידיים" או "לא לקפוץ על ההזדמנות". פריגרהה פירושה "לקחת" או "לאחוז בכוח". אפריגהה פירושה לקחת רק את מה שהכרחי, ולא לנצל את המצב. פעם היה לי תלמיד שבכל חודש שילם לי על עבודתנו המשותפת. אך בסופו של הקורס הוא הציע לי מתנה. למה שאקבל אותה אחרי שכבר קיבלתי תשלום על עבודתי? אנחנו צריכים לקחת רק מה שעבדנו בשבילו; אם ניקח יותר, אנחנו מנצלים מישהו אחר. בנוסף, רווחים שלא עבדנו בשבילם יכולים לגרור איתם מחויבויות שבהמשך עלולות ליצור בעיות.

פיתוח היאמה
היוגה סוטרה מתארת מה שקורה כאשר חמש ההתנהגויות שתוארו קודם הופכות לחלק מחיי היומיום של האדם. לדוגמה, ככל שנפתח יותר אדיבות והתחשבות, כך עצם הנוכחות שלנו תוליד הרגשה נעימה וידידותית יותר אצל אחרים; אם נהיה נאמנים לרעיון של סאטיה, כל מה שנאמר יהיה אמיתי.
בראמיאנה יש סיפור נפלא על הרעיון של סאטיה. הקוף הנומן, משרתו של הנסיך ראמה, יצא לדרך לחפש את סיטה אשת אדונו. הוא הגיע לסרי לנקה, שם היא הוחזקה בשבי. לקראת סוף השהות שלו שם, הוא נתפס בידי השובים של סיטה והזנב שלו הועלה באש. כאשר סיטה ראתה את כאבו הרב, היא קראה: "שהאש תדעך!". הכאב של הנומן שכך מיד והוא צעק: "מה קרה? מדוע האש אינה שורפת אותי יותר?". מאחר שסיטה תמיד דיברה אמת, למילים שלה היה כוח גדול והיה בכוחן לכבות את הלהבות.
בשביל אלו שהם תמיד כנים, אין כל הבדל בין דיבור לפעולה – מה שהם אומרים הוא אמת. היוגה סוטרה מציינת גם שאדם המבוסס היטב באסטיה יקבל את כל אבני החן שבעולם. יכול להיות שאדם כזה בעצם לא יהיה מעוניין בעושר חומרי, אבל בכל אופן תהיה לו גישה לדברים היקרים ביותר בחיים.
ככל שנכיר במשמעות של החתירה לאמת, למה שהוא מהותי, כך פחות נהיה מוסחים מדברים אחרים. מובן שהליכה בדרך זו דורשת כוח עצום. המילה שבה משתמשים ביוגה סוטרה כדי לתאר את הכוח הזה היא ויריה, שקשורה מאוד למושג אחר והוא שראדהה, ביטחון עמוק ואמונה מלאת אהבה3. היוגה סוטרה אומרת שככל שתהיה לנו יותר אמונה כך תהיה לנו יותר אנרגיה, ובו בזמן יהיה לנו יותר כוח להשיג את מטרותינו. לכן, ככל שנחפש את האמת במובן של ברהמצ'ריה, כך תהיה לנו יותר חיוניות כדי לעשות זאת. אם נפחית פריגרהה ונפתח אפריגרהה, נכוון את עצמנו יותר פנימה. ככל שנקדיש פחות זמן לרכוש החומרי שלנו, נקדיש יותר לחקירה של מה שאנו קוראים לו "יוגה".





  שדרות הנשיא 125, חיפה 04-8101921 yuval@nayayoga.co.il Share/Bookmark
אתר זה נבנה ע"י mweb